Persbericht #Bosch Groep
Deel persbericht

FLEXIDOME IP Panorama camerafamilie van Bosch

Eindhoven, 20 augustus 2015 – Met de lancering van de panoramische camerafamilie FLEXIDOME IP introduceert Bosch de beste beeldkwaliteit op het gebied van panoramische videobewakingsoplossingen. De panoramische camera FLEXIDOME IP 7000 MP biedt in combinatie met een fish eye lens een volledig overzicht van 180 of 360 graden van een bepaald gebied met een sensorrevolutie van twaalf megapixels bij 30 beelden per seconde. De panoramische camera FLEXIDOME IP 5000 MP, bedoeld voor toepassingen binnen- en buitenhuis, heeft het kleinste ontwerp 360-graden-dome verkrijgbaar in de markt, waarbij een sensorresolutie van vijf megapixels bij 15 beelden per seconde gecombineerd wordt met een fish eye lens. Beide camera’s garanderen een volledig overzicht, in één enkel beeld zonder blinde vlekken en het gemakkelijk vastleggen van bewegende objecten, wat een aanzienlijke verbetering van de prestaties van elke videobewakingsoplossing is. Gecombineerd met de Video Security Client-software kan de gebruiker tot zes verschillende kijkmodi kiezen. De panoramische camera FLEXIDOME IP 7000 MP is voorzien van een volledige reeks intelligente videoanalysefuncties om ervoor te zorgen dat de gebruikers wanneer nodig gewaarschuwd worden en zowel live als achteraf alle relevante informatie op een uiterst efficiënte wijze geleverd krijgen.

Minder belasting van het netwerk en lagere opslageisen

De innovatieve technologieën in de panoramische camera’s FLEXIDOME IP verbeteren de beeldkwaliteit en verlagen de kosten voor videobewaking. Om te beginnen verlaagt de ingebouwde Intelligent Dynamic Noise Reduction de bitsnelheden tot 50 procent, waardoor de opslagkosten en netwerkbelasting aanzienlijk beperkt worden. Door het direct filteren van de ruis bij het vastleggen van beelden heeft de lagere bandbreedte geen negatief effect op de beeldkwaliteit. Daarnaast worden mogelijke verstoringen als gevolg van wisselende lichtomstandigheden geëlimineerd door de unieke ingebouwde Intelligent Auto Exposure van Bosch. Deze technologie, waarmee de panoramische camera FLEXIDOME IP 7000 MP is uitgerust, stelt dynamisch de belichting van de camera bij om zich automatisch aan de veranderende lichtomstandigheden aan te passen. Dit zorgt op elk moment van de dag voor een perfecte belichting van objecten die van belang kunnen zijn.

De panoramische camera FLEXIDOME IP MP 7000 geeft een volledig overzicht van een gebied, waarbij gebruikers tegelijkertijd meerdere gebieden kunnen selecteren en inzoomen op de gebieden van belang. De close-upbeelden worden gescheiden gestreamed zodat zowel het overzicht als de details tegelijk bekeken kunnen worden – en alles in hoge resolutie. Hierdoor zijn videobeelden eenvoudiger te beheren zonder verlies van het algemene overzicht. Daarnaast draagt ook dewarping, naar keuze in de camera of in de client software, bij aan het vlot beheer van de videobeelden door het elimineren van de beeldvervorming als gevolg van de fish eye lens.

Edge dewarping, een unieke eigenschap van de panoramische camera FLEXIDOME IP 7000 MP, vereenvoudigt tevens de integratie met systemen voor videobeheer van derden, door onvervormde beelden rechtstreeks vanuit de camera aan te bieden en de eisen aan clientzijde te verlagen. Door edge dewarping kan de gebruiker tot vijf kijkmodi rechtstreeks vanuit de camera selecteren. Dat maakt een verlaging van de bitsnelheid mogelijk en beperkt de belasting van het netwerk door alleen de relevante delen van een scène te streamen. Edge dewarping vindt plaats in de camera zodat geen extra rekenkracht nodig is op de client pc.

24/7 toegang en beheer vanaf elke locatie en op elk gewenst moment

Security managers kunnen niet overal 24 uur per dag aanwezig zijn. De panoramische camera’s FLEXIDOME IP, in combinatie met een DIVAR IP opnameoplossing of een VIDEOJECT XTC, ondersteunen volledig de Dynamic Transcoding-technologie van Bosch, die – in combinate met de Video Security Client-software – zorgt voor 24/7 toegang op afstand tot de camerabediening, live videostreams, opnames en HD-beelden met dewarping, en dit vanaf elke gewenste locatie ongeacht de beschikbare bandbreedte. Dynamic Transcoding past automatisch de bitsnelheid van de transmissie aan naar de beschikbare bandbreedte op een netwerk om te zorgen voor een vlotte videostreaming. Wanneer de videostream tijdens een incident wordt onderbroken, wordt direct een full HD-foto geleverd.

Ingebouwde intelligente videoanalysefuncties bieden extra mogelijkheden

De panoramische camera FLEXIDOME IP 7000 MP bevat de Intelligent Video Analysis (IVA) van Bosch. Dat genereert een alarm wanneer nodig en helpt om binnen een paar seconden de belangrijkste gebeurtenissen in uren aan video-opnames terug te vinden, dankzij forensic search. Hierdoor zorgt de IVA-technologie dat het videomateriaal waardevoller wordt. Door op een slimme manier tot wel acht van zestien beschikbare IVA-regels te combineren, worden complexe taken vergemakkelijkt en valse alarmen geëlimineerd. IVA volgt ook op een intelligente manier bewegende objecten in het overzichtsbeeld, hetzij automatisch of gebaseerd op een voorgedefinieerde alarmregel.

Panoramische camera’s met een laag profiel, ontworpen voor gemakkelijke installatie

Alle panoramische camera’s van Bosch zijn ontworpen voor een extreem eenvoudige installatie. De FLEXIDOME IP 7000 MP bijvoorbeeld beschikt over een uniek draai/klik-installatieconcept dat de installatietijd aanzienlijk verkort. Na installatie van de specifieke montagering kan de camera eenvoudig worden vastgemaakt door draaien en klikken, zonder gebruik van speciale hulpmiddelen. Wijzigingen in de cameraconfiguratie en SD-kaart zijn mogelijk zonder de camera te demonteren. Firmware-updates, die de nieuwste functies toevoegen, kunnen voor alle modellen op afstand worden uitgevoerd. Het ontwerp van alle panoramische camera’s van Bosch zorgt dat ze vrijwel onzichtbaar zijn, waardoor de camera’s ideaal geschikt zijn voor situaties waar maximale prestaties moeten samengaan met hoge eisen aan esthetiek, zoals bij musea of speciaal vormgegeven panden. Ze bieden op discrete wijze een volledig overzichtsbeeld met het hoogste detailniveau en voldoen aan de eisen die door de architectuur worden bepaald. De FLEXIDOME IP 7000 MP won de Red Dot Award Product Design 2015 voor zijn bijzondere en innovatieve ontwerp.

De IP HD-camera’s, encoders en analysefuncties van Bosch werken naadloos samen met een uitgebreid aanbod beveiligingssoftware en opname-oplossingen van Bosch en andere aanbieders. Dit wordt ondersteund door ONVIF-conformiteit (Open Network Video Interface Forum), edge dewarping en het Integration Partner Program (IPP) dat ontwikkelaars rechtstreeks toegang geeft tot softwareontwikkelingstools om de producten van Bosch gemakkelijk te integreren met systemen van derden. Meer details over het Bosch Integration Partner Program zijn beschikbaar op ipp.boschsecurity.com.

De panoramische camerafamilie FLEXIDOME IP van Bosch is per direct leverbaar in de Benelux.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,160 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en artificiële intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op bosch-press.be, bosch.be, bosch.com, iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch Belgium.

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1.160 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/ en YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht